Adventures of Paint the Planet!

Dit is het weblog van Harald en Inge, die al schilderend de wereld meer kleur geven.

Gewapend met een kwast, potloden en papier gaan wij op pad, ruilen onze werken tegen de leukste plekken om te logeren en ontmoeten de meest bijzondere mensen. Volg onze avonturen via dit weblog of via onze website.

For English visitors, we advise you to find us on Facebook for our latest updates.

6 - Een mijlpaal

Norway 2012Posted by Inge 09 Jun, 2012 23:14:27

Voordat we gaan vertellen hoe belachelijk mooi het in Noorwegen is, en hoe geweldig het is om hier rond te reizen met een camper, willen we eerst een bijzondere Paint the Planet-mijlpaal met jullie delen.

Gisteren kampeerden we in het minuscule fjord-dorpje Undredal: 80 inwoners, 500 geiten, 1 camping. Prachtig! We brengen een bezoekje aan het Visitors Center, dat eigenlijk het atelier van een kunstenaresse blijkt te zijn die ter plaatse haar kunstwerken en sieraden verkoopt. Ze is Nederlandse, heet Eke en woont sinds een paar jaar in Noorwegen. Haar man maakt geitenkaas in het dorp. We maken een praatje, Inge vertelt dat we een rondreis maken door Noorwegen, pakt haar schetsboekje om wat te laten zien, en dan gebeurt het.
‘Zijn jullie diegenen van internet, die een langere reis maken met jullie kunstwerken? Ik heb over jullie gelezen, mijn man en ik hebben het er nog over gehad om jullie uit te nodigen, maar het is er niet meer van gekomen! Oh, wat zal hij het leuk vinden om te horen dat ik jullie nu toch zomaar hier in ons kleine dorpje gesproken heb!’ :D We zijn herkend! We zijn herkend!!!!!!! Geweldig!!! ‘Je zou wel bij ons kunnen slapen, maar er is morgen een grote kaasmarkt, dus het komt helaas heel slecht uit.’ Geeft niks – onze dag kan toch niet meer stuk! We hebben ansichtkaarten uitgewisseld, een foto gemaakt en hebben , nog steeds in lichte shock, onze reis voortgezet.
‘Als er hier in dit dorpje met 80 inwoners al mensen zijn die ons kennen… hoe bekend zijn we dan wel niet in de rest van Noorwegen?!’ ;)

Nou, en dan verder: wat is Noorwegen ongelofelijk mooi!!! Er zijn gewoon geen woorden voor! We zijn sinds we Bergen hebben verlaten van de ene verbazing in de andere gerold. Het zijn niet alleen de fjorden, maar ook de bijna verticale hellingen in rotskloven waar de wegen doorheen slingeren, de besneeuwde bergtoppen en gletsjers (de sneeuwgrens ligt al op 600 meter hoogte!), de piepkleine houten vissersdorpjes en de vriendelijke inwoners. We kijken onze ogen uit! Gistermiddag hebben we een bergpas gereden, en daarbij kwamen we over een hoogvlakte waarbij het wel leek of we op de noordpool beland waren! Sneeuw- en ijsvlakten zover als je kijken kon, en niet alleen op het topje van een heuvel zoals in de alpen, welnee, gewoon, 15 kilometer lang!!! IJsmuren van 3 meter hoog langs de weg, uitzichten over alle bergtoppen in de wijde omgeving, echt ongelofelijk! En vervolgens konden we daar ook nog eens gewoon in ons truitje buiten zitten in de zon.

Een bijkomend voordeel: Noorwegen is erg goed ingericht voor campers! Gisteravond hebben we (helemaal gratis) gekampeerd op de parkeerplaats van nationaal park Jostedalsbreen, aan de voet van een prachtige gletsjer, waar speciale veldjes met picknicktafels staan en een toiletgebouwtje, en een bordje dat je overal mag kamperen. Enige nadeel is dat we drie reisvereisten missen: vers drinkwater (we kunnen 2,5e liter in flessen verzamelen, dus hebben af en toe aanvulling nodig), douches (die gletsjermeertjes zijn toch wel erg fris!) en elektriciteit (voor het opladen van de camera en batterijen). Maar: die vind je vervolgens weer allemaal bij de benzinepompen! Zoals je begrijpt, voegt dit een hele nieuwe dimensie toe aan het begrip Tankstation. :)
We staan nu voor de afwisseling even op een ‘gewone’ camping geparkeerd, waar ze gratis internet aanboden, aan een prachtig meer met uitzicht op een zonverlichte gletsjer. Bij inchecken ontdekten we dat de hele gemeenschappelijke ruimte gevuld was met in oranje shirtjes en hoedjes geklede mensachtigen, die dezelfde taal bleken te spreken als wijzelf. We besloten de volgende keer toch weer voor het wildkamperen te gaan…

Inge gaat nog even het uitzicht tekenen, en Harald is goede maatjes aan het worden met campingbokken. Vanmiddag stopten we langs een fjord en zagen we een kudde geitjes. Inge wilde natuurlijk even daarheen lopen om een lief geitje te aaien, maar zodra ze haar zagen aankomen, stortten ze zich allemaal van de helling af, als een barbaarse horde die de aanval opent op een romeins legioen. Al snel was Inge omsingeld door een blatende, likkende, aan haar schoenen knabbelende en aan haar T-shirt trekkende menigte van zo’n 100 geiten, en dat was nou ook weer niet helemaal de bedoeling geweest. Dus we gaan het nu nog eens proberen, met 3 gemzen.
Goedenavond vanuit Noorwegen, en tot de volgende keer!